Die ab Heft 1/2015 von Prof. Dr. Jens Schröter als Hauptherausgeber zusammen mit dem Graduiertenkolleg Locating Media (Universität Siegen) und Prof. Dr. Benjamin Beil (Universität zu Köln) herausgegebene kultur- und medienwissenschaftliche Zeitschrift Navigationen widmet sich in ihrer aktuellen Ausgabe (2/2021) dem Thema Zukünftige Medienästhetik.
Eine zukünftige Medienästhetik ist sowohl eine Medienästhetik der Zukunft, als auch eine Ästhetik zukünftiger Medien. Medienkunst hat schon immer ungedachte und unversuchte Möglichkeiten verschiedenster Medien ausprobiert und damit einen imaginativen Vorschein zukünftiger Medien erzeugt. Medienkunst, eine der zentralen Kunstformen des 20. und 21. Jhds., sah es als eine ihrer Aufgaben an, neue Medien zu erfinden (Rosalind Krauss) – oft gerade im Rückgriff auf obsolet wirkende Technologien und Verfahren. Medienkunst reflektiert also nicht bloß ein zugrundeliegendes Medium, wie es von der (hoch-)modernistischen Ästhetik und problematisch genug, für alle Kunst behauptet wurde. Sie erfindet erst ein Medium. Medien sind dabei von Imaginationen umgeben, die ihrer Erfindung vorhergehen, ihre Durchsetzung begleitet und in ihrem Verschwinden nostalgisch nachklingen. Medienkunst kann deshalb als ein spezieller Fall solcher Imaginationen verstanden werden – eine Imagination, die nicht (nur) diskursiv, sondern materiell, demonstrativ und performativ aufgeführt wird. In dem Heft sind Beiträge versammelt, die die Praktiken der Erfindung zukünftiger Medien durch die Medienkunst untersuchen. Ein Schwerpunkt liegt dabei auf dem wichtigen medienkünstlerischen Projekt Piazza virtuale von Van Gogh TV, welches auf der documenta IX 1992, genau am Vorabend der Ausbreitung des Internets, das zukünftige Medium eines interaktiven Fernsehens entwarf.
A future media aesthetic is both a media aesthetic of the future and an aesthetic of future media. Media art has always explored unimagined and untried possibilities of various media, creating an imaginative glimpse of future media. Media art, one of the central art forms of the 20th and 21st centuries, saw it as one of its tasks to invent new media (Rosalind Krauss) - often precisely by resorting to technologies and processes that seem obsolete. Media art, then, does not merely reflect an underlying medium, as was claimed by (high) modernist aesthetics, and problematically enough, for all art. It first invents a medium. Media are thereby surrounded by imaginaries that precede their invention, accompany their enforcement, and resonate nostalgically in their disappearance. Media art can therefore be understood as a special case of such imaginaries - an imagination that is not (only) discursive, but material, demonstrative and performative. The issue gathers contributions that examine the practices of inventing future media through media art. One focus is on the important media art project Piazza virtuale by Van Gogh TV, which conceived the future medium of an interactive television at documenta IX in 1992, precisely on the eve of the spread of the Internet.
This book deals with the connection between media and the future. It is about the imagination of futuristic media and what this says about the present, but it also shows how media are imagined as means to control the future. The book begins by describing different theories of the evolution of media and by exploring how this evolution is tied to expectations regarding the future. The authors discuss the theories of imagination and how the imagination of media futures operates. To do so, they analyse four concrete examples: the imaginations once related to interactive television and how they were performed in an important piece of media art; those on “ubiquitous computing,” which remain present today; those on three-dimensional, especially holographic, displays that are prevalent everywhere in cinema, and lastly the contemporary imaginations on quantum computing and how they have been enacted in science fiction. The book appeals to readers interested in the question of how our present imagines its technological futures.
Christoph Ernst is Associate Professor for Media Studies at the University of Bonn, Germany. His main research interests are information visualization, interface studies, media theory, and future studies.
Jens Schröter is Chair for Media Studies at the University of Bonn. His main research interests are digital media, future studies, and critical media studies.
Here is the llink to the book!
AI Research Group WS 2021-22 – Session #3
Monday, Oct 18, 4:15-5:45 PM CET
Prof. Jens Schröter (Digital Media) “How is Artificial Intelligence Changing Science? A Research
Project” –
Link to the project: https://howisaichangingscience.eu/
https://uni-bonn.zoom.us/j/94884157465?pwd=VW1SdnVDeEdqa3VOeUJyUjkwZ25Idz09
ID: 948 8415 7465
Password: 731091
Im WS 21 / 22 wird Herr Prof. Dr. Jens Schröter ein Fellowship am CAIS (Center for Advanced Internet Studies) wahrnehmen. Seine Professur wird vertreten. Sein Forschungsprojekt am CAIS trägt den Arbeitstitel »Die Zukünfte des Internets«.
Dr. Katerina Krtilova vertritt Prof. Schröter im WS.
Zusammen mit Lena Gerdes und Manuel Scholz-Wäckerle untersucht Jens Schröter den Zusammenhang zwischen Computerspielen und ökonomischen Modellformen und wie man mit Computerspielen und Simulationen alternative Ökonomien erforschen, erfahren und verbessern kann. Hier geht es zum Text!
Developing esthesis in Virtual Reality: cartographies of students’ sensitive experiences through Art
This project aims to map students’ sensitives experiences from their exploration with virtual reality (VR) technology through artistic practices, at first viewing VR videos and then creating 3D objects within a virtual environment. In this regard, this study seeks to contribute to Arts and interdisciplinary education within the scope of Brazilian education and in line with STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) education.
The following objectives will be pursued:
a) to map students’ artistic experiences upon implementation of VR technology through face-to-face and remote learning;
b) to carry out a theoretical and poetic mapping of works and projects that use VR in their artistic processes;
c) to create head-mounted displays (HMD’s) through craft assembly;
d) to plan and perform practical artistic activities using virtual reality with students
(Bild: by Roberta Gerling Moro)